Stilovi tetoviranja, Dio drugi
06.02.2020

Stilovi tetoviranja, Dio drugi

Koža je bila prvo platno za umjetnost. Štapići i drugi šiljasti predmeti bili su prvi kistovi. Tetoviranje je isprva bilo oblik zastrašivanja. Vjeruje se da je pretpovijesni čovjek izrezao rupe na svojoj koži, zapalio štapove u vatri, pustio ih da se ohlade, a zatim je crnu tvar nanio na ranu kako bi stvorio plemenske oznake.
Kako je tetoviranje uključivalo bol, krv i vatru, primitivni čovjek je vjerovao da taj proces oslobađa životnu snagu. Puštanje krvi bilo je povezano i sa žrtvom Bogovima. Smatralo se da simbol ili oblik životinje donose zaštitu od napada te iste životinje.
Tetovaže su također korištene za usklađivanje duše s Božjom svrhom, povećanje plodnosti, osiguravanje očuvanja tijela nakon smrti te razgraničenje hijerarhije i uloge unutar plemena.
Otkriveno je nekoliko artefakata iz Paleolitika koji ukazuju na to da je umjetnost tetoviranja stara koliko i čovječanstvo. 
Kopajući po povijesti kulture tetovaža dolazim do spoznaje da su tetovaže značile toliko različitih stvari za toliko različitih kultura.

SJEVERNA AMERIKA
Autohtoni stanovnici Sjeverne Amerike imaju dugu povijest tetoviranja. Najstariji poznati fizički dokazi tetoviranja u Sjevernoj Americi nastali su otkrićem smrznute, mumificirane, inuitske žene na St. Lawrence Island, Aljaska, koja je imala tetovaže po koži. Znanstvenici su procijenili da žena potječe iz 16. stoljeća. Rani istraživači Sjeverne Amerike izveli su mnoštvo etnografskih promatranja o domorodačkim ljudima koje su upoznali. 
 

Krajem 18. i početkom 19. stoljeća tetovaže su se odnosile kako na samoizražavanje tako i na jedinstven način identificiranja mornarskog tijela, ukoliko bi se izgubio na moru. 
Prvi dokumentiran profesionalni tattoo majstor u USA bio je Martin Hildebrant, njemački imigrant koji je došao u Boston 1846. Uglavnom je tetovirao mornare, a za vrijeme civilnog rata tetovirao je i sjevernjake i južnjake. On je ujedno i vlasnik prvog tattoo studija u USA.
Prvu tattoo mašinicu napravio je Samuel O´Reilly. Njegova tattoo mašinica zasnovana je na rotacijskoj tehnologiji Edisonove tiskarske olovke (sumnja se da je Edison maznuo patent od Tesle...ne samo taj nego i mnoge druge). Od kasnih 1880-ih nadalje, mašinice za tetoviranje kontinuirano su se razvijale u ono što danas smatramo modernom mašinicom za tetoviranje. 
Tetoviranje u USA postaje ozbiljnije 1960-tih godina, kada je bivši mornar i strastveni ljubitelj tetovaža Norman Collins, poznat kao Sailor Jerry, otvorio tattoo shop  u Honolulu, Hawai. 
 

Sailor Jerry je mladost proveo lutajući uzduž i poprijeko Amerike. Na Aljasci je upoznao stanovitog gospodina "Big Mike" koji ga je naučio tehnici tetoviranja "bockanjem". Početkom 1920. Tatts Thomas iz Chikaga naučio ga je rukovati tattoo mašinicom. Zanat je ispekao vježbajući na lokalnim pijancima. Sa 19 godina pridružio se mornarici. Tijekom putovanja na moru nerijetko se susretao sa umjetnošću i slikama jugoistočne Azije. 
Jerry je bio pod velikim utjecajem japanske kulture. Najiskusniji i najsofisticiraniji umjetnici za tetoviranje bili su japanski majstori. Postao je prvi zapadnjak koji je stupio u kontakt s tim majstorima, razmjenjivao tehnike i upijao znanje. Spajajući američke i azijske senzibilitete, Jerry je stvorio svoj vlastiti stil tetoviranja - ikonički i umjetnički, nepristojan i duševan, radikalan i lijep. Njegov utjecaj na umjetnost modernog tetoviranja vidljiv je i dan danas, a motive koje je on dizajnirao viđamo gotovo svakodnevno: morski pas, zmija, pin-up djevojka, lastavice, orao, lubanje, klipovi motora, kocke, sidra,sirene, noževi, havajske teme...svi oni motivi koje danas prepoznajemo pod nazivom "old school"
OLD SCHOOL (stara škola)
Old school tetovaža odnosi se na zapadnjački ili tradicionalni američki stil tetovaže koji sadrži debele, crne vanjske linije i ograničenu paletu boja-žutu, crvenu, zelenu i crnu. Kasnije su dodavane još neke boje (npr. ljubičasta) ali originalni, iskonski old school priznaje samo crnu, žutu, crvenu i zelenu boju. 
Svaki motiv ima svoje značenje. Lastavice simboliziraju povratak mornara doma, sidro simbolizira stabilnost (podsjetnik na ono što te čvrsto drži), morski pas asocira na to da nikada ne uzmičete i da nećete dozvoliti da budete nečiji plodovi mora.

 
 

Dio razloga zašto su američke tradicionalne tetovaže toliko popularne je taj što su Amerikanci sudjelovali u gotovo svakom ratu od 1775. godine na ovamo, a vojnici i mornari koji su imali tetovaže često su putovali sudjelujući u tim ratovima. 
Djelom umjetnički pokret, dijelom društvena pojava, u Sjedinjenim Državama rodio se stil tetoviranja koji je originalan i uistinu važan aspekt američke kulture. Mnogi umjetnici pomogli su u suvremenom tradicionalnom tetoviranju kakvo poznajemo danas. Sailor Jerryja i Bert Grimma smatramo "prvim valom" tradicionalnog tetoviranja. Oni su pomogli u oživljavanju i širenju tradicionalnog dizajna i tehnika.  Njihova domišljatost i neustrašivost dio su američke kulture koja je utjecala na ovaj umjetnički pokret.
NEW SCHOOL (nova škola)
Nova škola je stil tetoviranja koji potiče još od 1970-ih, a pod utjecajem je nekih obilježja stare škole tetoviranja u Sjedinjenim Državama. Stil se često karakterizira upotrebom naglašenih vanjskih linija, živih boja i pretjeranim prikazima motiva. Nova škola također predstavlja prijelaz prema otvorenosti u dijeljenju tehnika tetoviranja.
70-tih godina prošlog stoljeća kalifornijski tattoo artisti počeli su eksperimentirati s više stilova dizajna, uključujući motive poznatih filmskih glumaca, Disneyevih likova,likova iz star treka i slično. Često se raspravlja jesu li ti novi dizajni nastali radi zahtjeva kupaca ili radi inspiracije umjetnika.
 New school uključuje elemente mnogih tradicija tetoviranja, uključujući irezumi, old school i narodnu umjetnost. Sličan je old schoolu, budući da oba stila imaju naglašene vanjske linije, ali paleta boja nije ograničena kao u old schoolu. Osim toga,new school tetovaže nisu ograničene na tradicionalne teme. Motivi nisu realistični jer preuveličavaju detalje, a teme su crtani filmovi, grafiti i motivi viđeni u hip hop kulturi (nazubljeni rubovi, slova s mjehurićima i slično).
Smatra se da new school predstavlja prijelaz u stavovima umjetnika prema razmjeni informacija o svom radu i tehnikama. Old school majstori tajili su svoje tehnike tetoviranja zbog straha da će izgubiti posao radi konkurencije. Međutim, to je značilo da je u zajednici tetoviranja ugušena inovacija. Umjetnici iz nove škole bili su otvoreniji s tim informacijama i pomicali granice tetoviranja.
Od tada traje vječiti "rat" old schoolera i new schoolera. Tradicionalisti tvrde da je "tetoviranje izgubilo dio svog šarma", dok new schooleri smatraju da je ta otvorenost progresivna. Ja poštujem old school i skidam kapu njegovim tvorcima ali sam na strani new schoolera.Vi procijenite sami.
 





 
Copyright © 2020 Ghost Tattoo, Sva prava pridržana
© Ghost Tattoo 2018., Sva prava pridržana
Ova web stranica koristi kolačiće i slične tehnologije kako bi vam pružila najbolje korisničko iskustvo, uključujući personalizaciju oglašavanja i sadržaja. Postavke kolačića možete podesiti u svojem web pregledniku. Klikom na 'Prihvaćam', pristajete na korištenje kolačića.